postheadericon هشدار طارق الهاشمی نسبت به خودکامگی و سياستهای فرقه گرايانه نوری مالکی



3:48:23 PM 1391/1/17
دکتر طارق الهاشمی معاون رییس جمهور عراق
دکتر طارق الهاشمی معاون رييس جمهور عراق
هشدار طارق الهاشمی نسبت به خودکامگی و سياستهای فرقه گرايانه نوری مالکی
مالکی با توافق رژيم ايران و آمريکا بر سر کارآمد
زندانيان فراری را که مجرمان خطرناک هستند به ايران فراری داده می شوند


طارق الهاشمی معاون رئيس جمهور عراق در مصاحبه با برنامه بلاحدود تلويزيون الجزيره گفت: امروز در عراق نوری مالکی آشکارا تک روی می کند… اين فرد قدرت دوست است و حاکميت را به لحاظ امنيتی و مالی و قضايی و تبليغاتی را تحت کنترل انحصاری گرفته است. به نظر می رسد که برای تضمين بقايش در حاکميت به چنين اقداماتی دست زده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات مالکی به او گفت: آنچه تاکنون عليه من صورت گرفته ادعاهايی بيش نيستند که از اعترافها به زور گرفته شده از برخی افراد حفاظت من اقتباس شده و نه کمتر و نه بيشتر. هيأت قضايی تصميمات غيرقانونی اتخاذ کرده و لذا من امروز هم چنان متهم هستم و متهم بيگناه است و من هم چنان به اعتراف جناب رئيس جمهور در کادر منصب شغلی خود هستم و بر اين اساس ديدار من از قطر در کادر انجام وظيفه ام به عنوان معاون رئيس جمهور می باشد و تمامی اين تبليغات صورت گرفته هدف اساسی اش خراب کردن اين ديدار موفق است و تبليغاتی بی ارزش هستند چرا که من از کره ماه به قطر نيامدم. من در روز روشن و به صورت علنی و بر اساس موافقتهای رسمی از يک فرودگاه عراقی به فرودگاه دوحه آمدم و بر همين اساس تمامی مقامات رسمی در عراق به طور قطع در جريان سفر من به دوحه هستند و در واقع من از اين همه حمله مغرضانه بی ارزش و بی اهميت عليه خودم تعجب می کنم.

تلويزيون الجزيره پرسيد: آيا می توانی اسرار واقعی که پشت اين جنگ که نوری المالکی عليه تو و عليه بيش از 200نفر از رهبران اهل سنت به راه انداخته است که اکثر شان زندانی هستند را برای ما افشا کنی؟

طارق الهاشمی پاسخ داد: اين موضوع فرقه ای و سياسی است. موضوع صددرصد فرقه ای است که ابعاد سياسی هم دارد. کاری که مالکی کرده است ربطی به قانون ندارد. آنها مرا از انتقال پرونده به جای ديگر محروم کردند در صورتی که قانون عراق به من حق می دهد. چه کسی با انتقال پرونده مخالفت کرده است؟ نوری المالکی مخالفت کرده است و نه رئيس شورايعالی قضايی. آنها مرا از اجرای ماده 93 قانون اساسی محروم کردند. بر اساس اين قانون همه اتهامات مناصب اصلی که مصونيت دارند بايد به دادگاه فدرال احاله شود و نه دادگاه جنايی... بعد از شهادت عامر البطاوی و شکنجه ای که شده بود همه اينها مورد شک و ترديد است. … هدف قرار دادن طارق الهاشمی به خصوص زمانبندی آن، برخی می گويند که يکی از کشورهای بزرگ اطلاعات فريبنده به مالکی داده است که می خواهد در تاريخ ششم دسامبر دست به کودتای نظامی بزند در نتيجه وقتی که از آمريکا برگشت دست به تهاجم پيشگيرانه زده است و در دستگيری نيروهای گارد عجولانه وارد شد و اين اتهامات را ساخت تا اين که چهره طارق الهاشمی را خراب کند. همين کشور در اين بحران موضع منفی داشت که من نيز متعجب شدم. … موضوع ديگر ضربه پيشگيرانه در مقابل تغييراتی است که ممکن است در سوريه رخ بدهد و روی عراق تاثير بگذارد و به همين دليل مالکی را وا داشته است که عراق را از رهبرانی خالی کند که می توانند کشور را به صورت متمدنانه رهبری کنند و به همين دليل طارق الهاشمی هدف قرار گرفته است.

تلويزيون الجزيره پرسيد: تو المالکی را متهم به تخلف کرده ای که زير شکنجه اعتراف گرفته است. المالکی می گويد که مرد قانون اساسی است و دولتی مبتنی بر قانون اساسی تأسيس کرده است…
معاون رئيس جمهور عراق پاسخ داد: امروز يک قسمت از آنچه را ذکر می کنم که چه کسی قانون اساسی را محترم شمرده و چه کسی قانون اساسی را نقض کرده است. … . چه کسی مانع است که استان الانبار تبديل به ايالت شود. می گويد اگر تبديل به ايالت شود ما پرونده هايی داريم که به زودی عليه استاندار و اعضای شورای استان رو می کنم. اين تهديد به صلاح الدين هم رسيده است. اين يک جزء ساده است. امروز تمامی فرمانده هان لشکرها می بايست با تأييد مجلس نمايندگان تعيين شوند. بعد از گذشت 6سال از سال ۲۰۰۶ که آقای المالکی در قدرت است، حتی يک افسر هم چه فرمانده لشکر يا معاون ستاد ارتش، رئيس ستاد ارتش و بالاتر از آن در مجلس با رأی گيری تعيين نشده است. قانون اساسی تشکيل يگانهای نظامی وابسته به هرگونه منصب شغلی در دولت عراق را رد کرده است. امروز عمليات بغداد مستقيماً مرتبط به آقای المالکی است و اين برخلاف قانون اساسی است. امروز دفتر فرمانده کل نيروهای مسلح می بايست در زمان جنگ به منظور هماهنگی بين وزارت دفاع و وزارتخانه های غيرنظامی تشکيل شود. اين دفتر الآن پرونده امنيتی را در دست دارد در نتيجه تمامی رهبران سياسی را از شناختن ابعاد پرونده امنيتی مستثنی کرده است. تمامی اين مسائل غيرقانونی است. صحبت از اين که من بر اساس قانون اساسی کار می کنم و ديگران نمی کنند ناديده گرفتن حقايق است.

تلويزيون الجزيره گفت: … موضع بارزانی بسياری را غافلگير کرد، آيا شما را هم غافلگير کرده است؟
طارق الهاشمی پاسخ داد: نه! قطعاً برای اين که اين سخنانی که علنی بيان کرده است من در مناسبتهای مختلف و در ديدارهای ويژه با او شنيده ام. در نتيجه اين مرد در پشت درهای بسته همان حرفها را می زند که علناً بيان می کند. وی قصد به دست آوردن امتيازی از طريق اين موضع درخشان و مسئولانه را ندارد. راستش من از اين موضع متشکر هستم. نه به خاطر جنبه شخصی آن برای خودم، بلکه امروز آقای مسعود بارزانی می گويد که ملت کرد از ظلم رنج برده است و او بهتر از هرکسی آگاه است و درک می کند که مظلوميت چيست؟ … امروز آقای بارزانی راستش موضع تاريخی جديدی را در مخالفت با ظلم و دفاع از مظلومين و در کنار زدن استبداد و در عاديسازی روابط بين دولت فدرال و مرکز به ثبت رسانده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره توطئه عليه خود و اتهامات وارده به او گفت: به همين دليل من پيش بينی می کنم که يک فاجعه به وقوع خواهد پيوست همان طور که در جريان عروسی دجيل اتفاق افتاد اين اتهامات باطلی که از قول رئيس جمهور نوشته شد اين که از خدا بترسيد برخی از اين کسانی که دستگير شده بودند و به آنها حکم اعدام داده شد افراد بيگناهی بودند که مطلقاً در جريان عروسی دجيل دست نداشتند ولی مسأله پيچانده شد و به سرعت به قضاييه داده شد و احکام اعدام تصويب شد و اعدام شدند

طارق الهاشمی در پاسخ به اين سؤال که آيا پيش بينی می کنی که اين وضعيت در مورد مسأله تو هم اتفاق بيفتد؟ گفت: اگر نتوانيم اين نقص را برطرف کنيم افراد حفاظتم در معرض مصيبتهايی از اين نوع قرار خواهند گرفت زيرا امروز وکلا نمی توانند مسئوليتهايشان را انجام دهند، اعترافها با زور گرفته شده، و مسأله به کرکوک، به يک دادگاه وسط بين من و دشمنم منتقل نشده و بر اين اساس چه کسی پيش بينی می کند... و برخی از قضات درجات کاری شان درجه سه و چهار است قانون قوه قضاييه اجازه نمی دهد وارد مسائلی از اين نوع در بغداد بشوند به آنها در استانها اجازه دخالت در دعواها داده می شود. ولی با اين همه آنها امروز در دادگاه جنايی کرخ هستند، اين مجاز نيست در حقيقت امر نقضها آشکار است امروز مصلحت عراق اين است که جامعه بين المللی وارد شود ببيند که در پرونده حقوق بشر در عراق چه می گذرد ببيند که در قوه قضاييه عراق چه می گذرد تا اين که قبل از اين که وقت از دست برود نقص را برطرف کند

تلويزيون الجزيره پرسيد: آيا مجالی برای سازش قبل از اين که مسأله وارد اين تونل تاريک شود وجود دارد؟ طارق الهاشمی پاسخ داد: در مسأله عراق می بينی که بين ايالات متحده و ايران مشترکات وجود دارد و جزيی از توافقی که شد پشتيبانی از آقای مالکی برای رياست دولت عراق است
وی در پاسخ به اين سؤال که: آيا مالکی يک نقش مخفی در ترتيب دادن رابطه بين ايران و آمريکا دارد؟ گفت:
چه بسا! حتماً يک بهايی داشته، چون اين کشورها جز برای منافعشان کار نمی کنند و در نتيجه منافعشان جز با برقراری اين دولت تأمين نمی شده است

مجری: مالکی از اسد پشتيبانی می کند و گفته که اسد نبايد برود و تعهد کرده از او حفاظت کند آيا از روابطی که اسد را به مالکی ربط می دهد اطلاع داری؟
الهاشمی: نه نه من رابطه ای ندارم تا چند ماه پيش، قبل از شروع بهار عرب در سوريه روابطشان در زد و خورد بود و آقای مالکی سوريه را متهم می کرد که از تروريسم در عراق حمايت می کند.. … به دليل يک مسأله طائفی واضح تغيير کرده، به نظر من اين مسأله قابل پوشاندن نيست...

طارق الهاشمی در پاسخ به اين سؤال که: آيا از اشکال حمايتی که مالکی در اين روزها به سوريه می دهد اطلاعی داری؟ گفت: علامتهای بسياری وجود دارد و به صورت پی درپی و حتی در داخل سوريه، که ميليشياهای عراقی که به همراه رژيم سوريه می جنگند… گذرگاههای هوايی عراق که برای رساندن سلاح و مهمات بسياری به رژيم سوريه مورد استفاده قرار می گيرد… و مسأله دوم کمک به ايران است که الآن تحت محاصره است با قطعنامه هايی که شورای امنيت صادر کرده و مسأله سوم تعهدی است که عراق داده که در خارج از ارکستر ننوازد و مواضعش در چارچوب جامعه عرب باشد و جامعه عرب يک ابتکار دارد و اين ابتکار الآن به سازمان ملل داده شده و شايسته است که دولت عراق به تصميمات جامعه عرب ملتزم باشد و هنگامی که مالکی می گويد که رژيم نبايد سقوط کند و چرا بايد سقوط کند و... معنی آن اين است که ما به همان نغمه گذشته بازگشته ايم و به نفع عراق نيست يک طرفی در اين مسأله باشد اگر بی طرف است...

تلويزيون الجزيره پرسيد: دکتر حارث الضاری رئيس هيأت علمای مسلمين گفت که المالکی يک دولت تک نفره، تک حزبی و تک مذهبی تشکيل داده است. طارق الهاشمی گفت: اين درست است و امروز روشن است.
اگر از طريق کنگره ملی آينده را مشخص نکنيم تمامی گزينه ها باز خواهد بود و مردم دنبال پناهگاه امنی برای خلاصی از ظلم هستند، به ويژه در استانهای مشخصی. فساد امروز توزيع عادلانه ثروتها را نابود کرده است. ما امروز به رغم ثروتهای هنگفت، گرسنگی واقعی و فقر واقعی داريم. علت اين فقر به علت فسادی است که در مراکز مختلف دولت وجود دارد. سوء مديريت امروز وجود دارد و در زمينه های اقتصادی، مالی و سياسی طراحی نيست و عراق را در بنای دولتی نمونه تحت تأثير قرار داده است. …
امروز يا بايد استبداد را قبول کنيم يا تلاش کنيم روند سياسی به صورت مشارکت واقعی پيش برود… عرب سنی، بيش از 90درصد از زندانيان از عرب اهل سنت هستند، اين قابل قبول نيست. همزمان رهبران عرب اهل سنت و رهبران ملی را هدف قرار می دهد. المالکی يک رهبر از رهبران اتحاد ملی را نمی تواند هدف قرار دهد چون مصونيت است. يک کشور است که می تواند به المالکی بگويد که نه، نمی توانی از حدت تجاوز کنی، به رغم اين که اين رهبران متهم شده اند و دستور دستگيری آنها داده شده است ولی المالکی اجرا نمی کند، چرا؟ چرا تلاش می کند که الهاشمی را دستگير کند. … … امروز المالکی از سوريه خواستار تسليم اپوزيسيون عراق است. چرا از ايران درخواست مخالفان را نمی کند. علت چيست؟ مجرمينی هستند که در ايران هستند و مجرمين فرار کردند و دستور دستگيری آنان صادر شده است. المالکی از ايران خواستار تسليم آنها نشده است. برای اين که موضوع طائفی است. … : قطعاً ! علت چيست. چرا اين دوگانگی است. … و از رژيم ايران خواستار تسليم آنها نيست. آنهايی که مدتی قبل از زندان بصره فرار کردند. آنها از مجرمين بزرگ و قاتلان اصلی بودند که از شلمچه به ايران فرار کردند. الآن اين موضوع بسته شده است. کسانی که محکوم به اعدام بودند و چند هفته قبل از زندان رصافه فرار کرده بودند، کسی خواستار آنها نيست، اما خواستار تسليم طارق الهاشمی هستند. اين دوگانگی مسخره است، نمايشی در برابر جهانيان است.

آرشیو وبلاگ

درباره من

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.